مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

نشست مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا ظرفیت های پژوهشی حوزه های علمیه در عرصه علوم انسانی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: حوزه های علمیه و مراکز علمی وابسته به آن در موضوعات مختلف متناسب با نیازهای روز کشور در حال پژوهش می باشند، که خروجی این تحقیقات می تواند در برخی عرصه ها، دستاوردهای مثبتی برای کشور بویژه برای قانونگذاری به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه،حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا در نشست مشترک مرکز با حجت الاسلام والمسلمین  فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به عنوان پل ارتباطی میان مراکز علمی و پژوهشی حوزوی با مجلس شورای اسلامی این آمادگی دارد که خروجی این نهادهای پژوهشی را در اختیار نظام تقنین قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه بازوی علمی، آموزشی و پژوهشی کشور هستند، گفت:  در حالی که حوزه های علمیه و نهادهای پژوهشی وابسته به آن در  عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، تربیتی، فرهنگی و تبلیغی فعال بوده و خدمات زیادی به نظام اسلامی ارائه می دهند، ولی متاسفانه تنها جنبه تبلیغی آن در رسانه ها و فضای مجازی پررنگ می شود، به همین دلیل، در فصل بودجه، از طرف برخی افراد ناآگاه و دشمنان، هجمه هایی متوجه نهادهای حوزوی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا در نشست مشترک مرکز با سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کمیسیون های آموزش و  فرهنگی مجلس شورای اسلامی می توانند با تفکیک نقش های حوزه بویژه در دو بعد آموزشی و فرهنگی، شفاف اعلام کنند که حوزه های علمیه چه سهم مهمی در آموزش و پژوهش و تربیت جامعه دارند و خوب است این خدمات برای مردم روش شود.

وی گفت: برخی مراکز حوزوی که عنوان تبلیغی دارند ۷۰ درصد بودجه آنها صرف آموزش، پژوهش و تربیت می شود و تنها ۳۰ درصد آنها در حوزه تبلیغ صرف می شود ولی در مجلس به عنوان نهاد فرهنگی تلقی می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا به کاستی های کشور در حوزه آمایش آموزشی اشاره کرد و گفت: ما در ارتباط با ورودی های دانش آموزان در مقطع متوسطه دوم و رشته های مختلف علمی کار آمایشی انجام نداده ایم و پیشنهاد می شود این امر در اولویت مجلس قرار گیرد.

وی ادامه داد: با نگاه آینده پژوهانه می توانیم در ارتباط با چند سال آینده در عرصه  آموزش عالی و متوسطه، هم از لحاظ تامین نیروی انسانی کیفی و هم اصلاح ساختاری پیش بینی های لازم را داشته باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تربیت نیروی انسانی توسط حوزه های علمیه گفت: برای حوزه های علمیه بیش از ۷۰ کارویژه تعریف شده که همه آنها نیازمند تربیت نیروی انسانی برای نظام است، بنابراین بخش مهمی از کارویژه های حوزه های علمیه، آموزشی و تربیت نیروی انسانی کیفی است.

وی با اشاره به حضور طلاب و فضلای حوزوی در مناطق محروم کشور پیشنهاد کرد: برای استفاده بهتر از فرصت ها، خوب است حضور این طلاب در این مناطق به صورت چند منظوره تعریف شود، مثلا بسیاری از این مناطق بویژه روستاهای دورافتاده، معلم ندارند، اگر این طلاب جذب آموزش و پرورش شوند هم مشکل معیشت آنها برطرف خواهد شد و هم آموزش و پرورش از ظرفیت این نیروی کیفی برای تعلیم و تربیت اسلامی در مدارس بهره مند خواهد بود و کمیسیون آموزش در این زمینه می تواند کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی نیا خاطرنشان کرد: حضور تعداد اندک طلاب در عرصه تعلیم و تربیت توانسته تحولات زیادی را در آن مدارس رقم بزند و اگر با حمایت مجلس شورای اسلامی و ورود خیرین و اصلاح ساختارها، بتوانیم برخی از مدارس را در اختیار حوزه ها قرار دهیم، هم حوزه با حساب و کتاب در بحث تعلیم و تربیت ورود پیدا خواهد کرد و هم به آموزش و پرورش و دولت از جهت کاهش بار مالی و از سویی به تربیت دینی جامعه کمک کردیم.         

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">