مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

📝 به بهانه انتصاب آیت‌الله خاتمی در شورای نگهبان
🖋 محمد حق‌پرست

🔸 یکی از اشکالاتی که به ذهن مردم و از جمله طلاب می‌رسد، کثرت عناوین حقوقی و انتصابهای برخی نخبگان همانند آیت‌الله خاتمی و اعرافی است. چند نکته در این باره قابل توجه است:

یک.
برخی مناصب همچون شورای نگهبان نیاز به جامعیت علمی، پشتوانه تجربی و بصیرت سیاسی دارد. همچنین نیاز به مقبولیت دارد طوری که شخص منصوب در فعالیتهای سیاسی خود، حمایت سنگین جناحی از فردی نکرده و خلاصه اینکه چهره عمومی داشته باشد. امثال آقایان اعرافی و خاتمی چنین چهره مقبولی دارند.


دو.
اگر اشخاصی دارای چند منصب می‌شوند، بیش از آنکه اشکال به خودشان باشد، اشکال به دیگران است که چرا نتوانستند خودشان را در این سطح به مقبولیت علمی-اجرایی برسانند. اگر واقعا جامعه افراد آماده زیادی برای هر منصب حساسی داشته باشد، دیگر نیازی نیست یک نفر در چند زمینه فعالیت کند.
به دیگر سخن، کثرت مشاغل افراد، نشان از ضعف دیگران دارد. لذا ما جوانان و نخبگان حوزوی اگر آینده‌ای را می‌پسندیم که هر فرد، تنها یک عنوان مسؤولیت داشته و متمرکز در آن باشد، راهش داشتن صدها بلکه هزاران خمینی، مطهری و بهشتی در آینده است و این دقیقا همان وظیفه جهاد علمی و عملی طلاب جوان انقلابی است.

سه.
اینکه طلاب جوان انقلابی باید قوی درس بخوانند و جهاد داشته باشند به معنای تبرئه برخی ناکارآمدی‌ها، کاستی‌ها و نارسایی‌های سیستم حوزه علمیه نیست. وقتی در برنامه‌ی آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه، برنامه‌ای برای تربیت نیروی تراز انقلاب دیده نشود انتظار معجزه داریم؟!

چهار.
آیت‌الله خاتمی باید در این موضوع، به عنوان عضو چندین دوره شورای عالی حوزه‌های علمیه پاسخگو باشند. شورای محترم عالی چه برنامه‌‌ای غیر از فقه و اصول برای تربیت نیروی کارآمد عصر حکومت اسلامی دارد؟ چرا برخی فکر می‌کنند هرکسی که در فقه و اصول سرآمد است پس لزوما می‌تواند مدیر مدرسه فقهی یا مدرسه علمیه و ... هم باشد؟
صد البته که فقه و اصول لازم است؛ اما کافی نیست و برنامه‌ریزی برای این مهم، بر عهده شورای عالی است و هر روزی که انقلاب عظیم اسلامی با مشکل کمبود نیروی کارآمد و قوی مواجه است، قطعا حوزه علمیه، اولین متهم در این ماجراست.
عدم تزریق نخبگان جدید به سیستم مسؤولیت‌ها به دلیل کم‌کاری حوزه علمیه است.


✅ به امید آنکه شورای هشتم، طرح و برنامه‌ای جدید دراندازد و امیدی که طلاب و اساتید به این شورا بسته‌اند ناامید نشود. در انقلاب اسلامی، باید قدر هر دقیقه فرصت و مسؤولیت را دانست و پیگیر رفع نواقص بود. علی الخصوص مواردی که بارها و بارها امام خامنه‌ای درباره آنها تذکر داده‌اند.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۸/۱۶
  • ۹۱۲ نمایش
  • صادقی

شورای عالی

شورای هشتم

مناهج

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">