مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

کانالهای بورسی به اسم حوزه و طلاب!

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵ ب.ظ

 محمد حق‌پرست

 با داغ شدن بورس، بازار کانالهای بورسی در فضای مجازی بیشتر شده‌اند؛ چه اینکه بورس نیاز به آموزش و تحلیل دارد. این کانالها دو ویژگی مهم دارند:

اولا، برخی از این سایتها و کانالها قدمت چند ساله دارند و با سابقه‌ی خوب و بدشان، برای فعالان بازار سرمایه شناخته شده هستند.


ثانیا این کانالها وابسته به نهاد یا سازمان خاصی نیستند و معمولا به نام یک شخص هستند که تمام مسئولیت آن کانال، چه به لحاظ سیگنال‌دهی (معرفی سهم) یا تحلیل، بر عهده صاحب آن است.

اما به تازگی شاهد افتتاح و ایجاد کانالها و گروه‌های بورسی به نام حوزه یا طلاب هستیم. این کانالها هم چند ویژگی دارند:

1معلوم نیست ادمین و صاحبشان چه کسانی و با چه میزان تسلط بر بورس هستند.
2مخاطب این کانالها عموم مردم هستند؛ نه فقط طلاب.
3 مهمتر اینکه از نام «حوزه و صنف طلاب» که مقدس‌ترین سازمان مذهبی و حکومتی است، مایه می‌گذارند. سازمان و صنفی که به هیچ‌وجه، ماهیت اقتصادی و مالی نداشته و ندارد.

 فقط فرض کنید با یک سیگنال اشتباه از یکی از این کانالها، عده‌ای از مردم متضرر شوند. مردم چه قضاوتی خواهند داشت؟! یا فرض کنید برخی با گروه و کانالشان دست به سفته‌بازی بزنند. چه کسی جوابگو خواهد بود؟

 علاوه بر اینکه نگارنده تابحال ندیده کانالی بورسی یا اقتصادی به نام یک صنف یا سازمان خاصی با هویت مجهول فعالیت کند. نگرانی برای آبروی هزارساله روحانیت است؛ مدیران این کانالها می‌دانند امروز بورس بقدری جذابیت دارد که نیازی به استفاده از اسم حوزه و روحانیت نیست.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۹/۰۲/۲۴
  • ۹۵۹ نمایش
  • صادقی

بورس

حوزه علمیه

معیشت طلاب

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">