مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

چالش‌های فرهنگی فرزندان مهدیه

شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۱۸ ب.ظ


🖋 علی مهدوی

📝 در یادداشت پیشین گفته شد اگر حوزه علمیه در شهرک کوچکی مثل مهدیه، نتواند حداقل مدینه فاضله کوچکی را رقم بزند طبعا زبان گویایی هم در تحقق ادعاهایی همچون تمدن‌سازی کشوری و جهانی نخواهد داشت.

 1 اگر نگاه ما به شهرک مهدیه صرفا تأمین سرپناهی باشد برای ۲۵۰۰ خانوار طلبه و هیچ مسؤولیتی در برابر برنامه‌های فرهنگی اجتماعی ایشان برای خود تصور نکنیم چه آینده‌ای را می‌توان از لحاظ فرهنگی و اجتماعی تصویر کرد؟

2 سوال بعدی این است که سرانه بودجه فرهنگی مهدیه به ازای ساکنین آن دقیقا چند ریال است؟
و دقیقا برنامه‌های فرهنگی مدیر محترم و جدید مهدیه چیست؟

3 در ورای این مطالب، سؤال اینجاست که اگر برای فرزندان روحانیون، برنامه‌های فرهنگی و تربیتی متناسب با شرایط فرزندان روحانیون برنامه ریزی و پیگیری نشود، خانواده روحانیون و آینده فرزندان آنها به چه سمت و سویی خواهد رفت؟!
آیا ظهور پدیده ناهنجار آقازادگی برای طلابی که در آینده ممکن است مناصب بزرگ و کوچک این نظام را بر عهده گیرند، متصور نیست؟
 چقدر یک روحانی فاضل می‌تواند از نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی فرزندان خود ضربه بخورد؟
آیا علاج واقعه را نباید قبل از وقوع کرد؟

4 در همین مدت کوتاه شروع پرونده‌ی مناهج، پیام‌هایی برای ما ارسال شده است که حاکی از نگرانی بحق طلاب و روحانیون ساکن شهرک مهدیه برای آینده فرزندان خود می‌باشد، آیا نهادهای فرهنگی و تبلیغی حوزه و غیر حوزه تکلیفی در قبال فرزندان طلاب ساکن مهدیه ندارند؟

5 آیا همین که دور شهرک مهدیه را دیوار کشیدیم، به معنای آن است که آسیب‌های اجتماعی از این دیوار عبور نمی‌کنند؟ آیا تابحال از طرف نهادهای فرهنگی و حوزوی رصد جامعی از آسیب‌های اجتماعی این شهرک برای پیشگیری و مقابله با آنها صورت گرفته است؟
آیا نهادهای ذی‌ربط مسئولیتی در برابر تهدیدات فعلی و آینده‌ی خانواده‌های طلاب مهدیه ندارند؟

6 ساکنین شهرک مهدیه خود تا چه حد می‌توانند با دغدغه‌مندی و مطالبه‌گری، پیگیر حقوق فرهنگی فرزندان خود باشند؟
آیا تابحال اقدام مؤثری از سوی این عزیزان برای پیگیری و حل مشکلات خود صورت گرفته است؟

🔺 پاسخ به این سؤالات حیاتی و ریشه‌ای اول از زبان خود طلاب و روحانیون خصوصا ساکنین شهرک مهدیه و سپس مسئولین و دست اندرکاران مرتبط با آن، گام بسیار مهمی در راستای دغدغه‌مندی برای حل مشکلات فرزندان مهدیه خواهد بود.

📌 نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را برای انعکاس در مناهج و ارائه راهکارها به مسئولین ذی‌ربط با ما در میان بگذارید:


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">