مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

ویژگی های منحصر بفرد آیت الله مصباح یزدی

دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴ ق.ظ

شاگرد آیت الله مصباح از ویژگی های منحصر بفرد ایشان می گوید


حجت الاسلام والمسلمین نبویان گفت: تسلط آیت الله مصباح یزدی بر آیات قرآن، روایات، تاریخ و ... فوق العاده بود و تشخیص بر تکلیف داشت؛ ایشان روزانه 15 ساعت کار علمی می کرد و گاهی برای غلبه بر خواب، صورت خود را در آب یخ می گذاشت تا بتواند به کار علمی خود ادامه دهد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود نبویان در سلسله نشست های بصیرت افزایی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که با عنوان «ابعاد شخصیتی و منحصر به فرد علامه مصباح یزدی در حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی» از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، ضمن تسلیت رحلت آیت الله مصباح یزدی، اظهار داشت: این عالم ربانی موارد گوناگون منحصر به فردی را داشته است و بنده قریب به 24 سال خدمت ایشان بوده ام و این حضور، از افتخارات عمر بنده است.

وی ابراز داشت: یکی از ویژگی های آیت الله مصباح یزدی، ذوفنون بودن ایشان است؛ این عالم ربانی در فلسفه بسیار کارآمد بوده و نظرات عمیقی را در مبحث فلسفه ارائه کرده اند؛ «تتبع» و «تفکر» آیت الله مصباح در این حوزه بسیار عمیق بوده و به معنای واقعی، فیلسوف بوده اند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: مناظرات ایشان شهره خاص و عام بود و دکتر سروش بیان کرده بود که من با آیت الله مصباح مناظره نمی کنم؛ چون ایشان قوی ترین فیلسوف زنده کشور است. 

سخنران این نشست تصریح کرد: آیت الله مصباح ذهن منسجمی داشت و فرار مباحث در ایشان وجود نداشت و مباحث را بسیار منظم ارائه می کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: ایشان در فلسفه اسلامی، نقد فلسفه غرب، منطق، روانشناسی، تفسیر، انسان شناسی، فلسه های مضاف، فلسفه حقوق، فلسفه حق، فلسفه اخلاق، فلسفه سیاست، عقائد، معرفت شناسی، شرح ادعیه و ... صاحب نظر بود و برای همه این مباحث کتاب داشت.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان اظهار داشت: یکی از ویژگی های مهم آیت الله مصباح این بود که داشته های علمی خود را در خدمت دفاع از دین استفاده و خرج می کرد و علم را نزد خود نگاه نمی داشت. ایشان دارای علم نافع بود و نفع علم ایشان به همگان رسید.  

وی ابراز داشت: این عالم ربانی از آبروی خود برای دفاع از اسلام، انقلاب و نظام مایه گذاشت و بر این باور بود که اگر آبرویی دارم، باید آن را برای اسلام خرج کنم و در قبر به همراه خود نبرم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: دیدگاه ایشان نسبت به ولایت فقیه، نگاه دینی بود؛ به این معنا که اگر سیب را نصف کردید و ولی فقیه گفتند که یک طرف آن حلال و طرف دیگر آن حرام است، آن سخن را قبول می کردند و به آن اعتماد داشتند؛ نگاه ایشان نسبت به رهبر معظم انقلاب، نگاه ولی بود و در کارهای خود تظاهر نداشت و به کارهای خود معتقد بود؛ به همین دلیل به پای رهبر انقلاب افتاد تا پای ایشان را ببوسند؛ اما حضرت آقا نگذاشتند.

سخنران این نشست تصریح کرد: اکسیر موفقیت آیت الله مصباح یزدی، اخلاص ایشان بود و هیچ ارزشی برای علم و جایگاه خود قائل نبودند و همیشه توصیه داشتند که کار را برای خدا انجام دهید.  

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فشارهایی که نسبت به آیت الله مصباح آورده می شد، بیان داشت: ایستادگی ایشان در وسط میدان بی نظیر بود و هجمه های بسیاری به این عالم ربانی می شد؛ اما خم به ابرو نمی آورد و بیان می کرد خدا مدافع ماست.  

حجت الاسلام والمسلمین نبویان اظهار داشت: ادب و تواضع ایشان مثال زدنی بود؛ اما در مقابل انحرافات، قاطعیت و نسبت به کافرین عزت داشت.

وی با اشاره به اینکه ما شخصیت بزرگی را از دست دادیم، ابراز داشت: ایشان تفکر خود را تکثیر کرد و شاگردپروری و کادرسازی از ویژگی های بارز علام مصباح یزدی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: تسلط ایشان بر آیات قرآن، روایات، تاریخ و ... فوق العاده بود و تشخیص بر تکلیف داشت؛ ایشان روزانه 15 ساعت کار علمی می کرد و گاهی برای غلبه بر خواب، صورت خود را در آب یخ می گذاشت تا بتواند به کار علمی خود ادامه دهد.

سخنران این نشست تصریح کرد: دشمن می دانست که چه کسی را باید مورد ترور شخصیتی قرار دهد و به همین دلیل هجمه های بسیاری را بر علیه آیت الله مصباح آغاز کرد و ادامه داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">