مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

نقد کجا؟ غارت کجا!!

شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۰۵:۲۳ ب.ظ


📝 پناهیان را نقد کنید؛ ولی غارت نه

🖋 پرویز امینی

🔹 از اولین آشنایی‌ام با جناب پناهیان به عنوان یک مخاطب دانشجو، بیش از بیست سال می‌گذرد. برای نسل ما، پناهیان یک روحانی خوش‌فکر و خوش‌ذوق و نوآور در طرح مباحث دینی و خوش‌مشرب در ارتباط با نوجوانان و جوانان بود. پناهیان در طول این سال‌ها با نوجوانان و جوانان نسل‌های بعد هم همین شکل از ارتباط را داشته است. به شکلی که می‌توان گفت پناهیان موفق‌ترین و مؤثرترین یا دست‌کم از موفق‌ترین و مؤثرترین روحانیون در «عرصه عمومی» و کار میدانی در «تبلیغ دینی» است.

🔹 پناهیان روحانی‌ای است که در کار تبلیغ دین «غیور» است و بر همین اساس  در تلاش و مجاهدت در این عرصه بر خود سخت می‌گرفت و خود شاهد بودم که در یکی از این سال‌های محرم بر اثر شدت فعالیت و حجم زیاد منبرها در محرم، در بیمارستان بستری شد و تحت مراقبت ویژه قرار گرفت. در آن روزها خود مستقیم و از نزدیک در بیمارستان، حال و احوال نزار و چهره تکیده و بی‌رنگ‌وروی او را بر اثر شدت و فشار کار دیدم.

🔹 پناهیان البته گفتارها و دیدگاه‌های قابل‌نقد نیز کم نداشته و بارها در کانال بنده با صراحت و شفافیت نقد شده است. اما نقد پناهیان کجا و به غارت بردن حیثیت و آبرویش و لجن مال کردن شخصیت‌اش کجا؟ نقد گفتارهایش کجا و او را هم‌پیاله سرمایه‌داران و اشراف رفاه‌زده و حتی با مفسدی مانند طبری هم‌ردیف قرار دادن کجا؟ نقد دیدگاه‌های او در اقتصاد و عدالت کجا و تنگ کردن عرصه بر او و خانواده‌اش با فشار افکار عمومی کجا؟

🔹 مخالفت با رأی و نظر سیاسی یا فهم دینی او کجا و رساندن فردی مثل پناهیان که دارای مناعت طبع و عزت نفس شخصیتی است، به جایی که برای رفع اتهام از خود و خانواده‌اش مجبور به طرح جزئیات زندگی خصوصی تا ویلچری شدن فرزندش و تحقیری که پشت تلفن از سوی کسی متحمل شده است و توضیح اینکه چه وقت خانه‌ای ساخته است با چه کسی ساخته است و اساسا چرا ساخته است و کی و چه وقت خانه‌اش را فروخته است و از کی و چرا زندگی مستأجری داشته است و اینک در چه وضعیتی از نظر اقتصادی است که اگر بازگو کند، برایش اعانه جمع می‌شود، کجا؟

🔹 نقد نظر او درباره پایان عدالت‌خواهی کجا و رساندن او به نقطه‌ای از نظر روحی و روانی که احساس کند همفکران و هم‌مسلکان و مخاطبانش نیز تحت تأثیر فضای ساخته شده درباره‌اش به تردید افتاده‌اند یا اکاذیب دیگران را باور کرده‌اند، کجا؟

🔹 پناهیان‌ها را نقد کنیم یا حتی نفی کنیم، غارت نکنیم! اگر خواستیم غارت کنیم، جانشان را بستانیم یا مالشان را غارت کنیم. آنها با از دست دادن جان یا با از دست دادن مال زخم نمی‌خورند. جان و مال آنها، آبرو و عزت نفس آنهاست. اینها را غارت نکنیم!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">