مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

مشکل اصلی امروز کشور توزیع است؛ نه تولید

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵ ق.ظ

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه:

دغدغه مندان باید توزیع کشور را به دست بگیرند


یکی از مشکلات اصلی امروز کشور، مسئله توزیع است؛ نه تولید؛ امروز سوء استفاده‌گران داخلی، ارز 4200 تومانی گرفته و واردات کالا انجام داده؛ اما از گمرگ کشور، همان کالا را با دلار 25 هزارتومانی صادر می کنند و این کالاها به دست مردم نمی رسد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی در سلسله نشست های بصیرت افزایی مکتب حاج قاسم در امتداد فیضیه که با عنوان «اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها» از سوی مجمع نمایندگان طلاب، قرارگاه حوزه انقلابی و واحد سیاسی بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفا در مدرس امام مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: ما تحریم ها را از اول انقلاب داشته ایم و همیشه با ما بوده است؛ بحث ما، جنگ اقتصادی است که دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و علیه جبهه مقاومت اسلامی آغاز کرده است.

وی ابراز داشت: رهبر انقلاب فرمودند ما دیگر از مرز تحریم ها گذشته ایم و دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما به راه انداخته است؛ ما «اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها» نداریم؛ بلکه «اقتصاد مقاومتی و دفاع از مرزهای اقتصادی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی» را باید در برنامه های خود داشته باشیم.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: جنگ اقتصادی از نوع جنگی است که حتی فهم آن هم آسان نیست و فهم ابزارها و روش های جنگ اقتصادی هم کار راحتی نخواهد بود.

سخنران این نشست تصریح کرد: رهبر انقلاب در سال 1389 برای اولین بار واژه «اقتصاد مقاومتی» را به کار برده اند و در 22 بهمن 1392 مؤلفه ها و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را بیان نمودند و از آنجایی که الگوی اقتصاد مقاومتی، تنها ابزار دفاعی در جنگ اقتصادی است، ایشان بعد از بیان الگو، مؤلفه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی بارها برای سران قوا، مردم و جمع های مختلف ابعاد و اجزاء آن را تبیین نموده اند.

این استاد حوزه بیان داشت: ما جمعی از دانش آموختگان حوزوی مباحث اقتصادی پس از بیانات رهبر معظم انقلاب به این نتیجه رسیدیم تنها الگوی اقتصادی که بر اساس مبانی اسلامی که می توان گفت ارائه شده است، الگوی اقتصاد مقاومتی است؛ لذا به این نتیجه رسیدیم که تنها الگوی دفاعی در جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است و باید کاری کنیم که این اقتصاد، فراموش نشده و تحریف نگردد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار داشت: قرار بود در این کشور نرمش قهرمانانه نشان داده شود؛ اما آن را تبدیل به نرمش ذلیلانه کردند و بر اساس تفسیر خود، اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده که همان مدل اقتصاد لیبرالی است.

وی ابراز داشت: رهبر انقلاب بیان کردند تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی، عمل به اقتصاد مقاومتی است؛ پس تمام افرادی که دغدغه بیانیه گام دوم انقلاب داشته و دوست دارند سرباز اجرایی آن شوند، راهی جز اجرای اقتصاد مقاومتی ندارند.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی برآمده از متن اسلام انقلابی، فرهنگ دینی و الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلام است که مردم‌بنیان، عدالت‌محور، درون‌زا، برون‌گرا، فرصت‌ساز، انعطاف‌پذیر و ... می باشد.

سخنران این نشست تصریح کرد: «تولید محتوا (مبانی، نظریه، الگو، مدل، شاخص ها)»، «گفتمان سازی و فرهنگ سازی» و «راهبری عملیاتی برای مردم و نهادهای حاکمیتی» سه مأموریت ما در مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه بود و اولین گام ما در این مرکز، این بود که تلاش کنیم اقتصاد مقاومتی بر مبنای تفسیر رهبر معظم انقلاب تبیین شود؛ و برای انجام این کارها، کارگروه های گوناگونی را تشکیل داده و اقداماتی نیز انجام شده است.

این استاد حوزه بیان داشت: «حوزه»، «بدنه اصلی مردم»، «مجلس شورای اسلامی» و «دولت» چهار مخاطب ما برای اقتصاد مقاومتی بوده و بر اساس آن مأموریت ها، اهداف و برنامه های این مرکز را به پیش برده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از مخاطبین ما بدنه اصلی مردم بودند، با رایزنی های گوناگون و کمینه های مختلفی که تشکیل دادیم، بحمدالله «جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی» تشکیل شده و در حال اجرای برنامه های خود است.

وی ابراز داشت: همچنین با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی نیز یکی از مخاطبین ما بود، یکی از کارهای این مرکز، بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران بود که در مجلس شورای اسلامی مطرح بود و اگر تبدیل به قانون می شد، وضعیت بانکداری کشور بسیار بدتر از قبل می شد و پس از بررسی های فراوان و با متقاعد نمودن آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه، نامه هایی را خدمت رهبر معظم انقلاب، مسئولان مرتبط در کشور و مراجع عظام تقلید ارسال نمودند تا این طرح در مجلس به تصویب نرسد؛ چراکه اشکالات فراوانی داشت.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: یکی از مسائلی که باید حوزه اجرایی شود، ورود دروس خارج حوزه به مباحثی است که مطابق با نیازهای روز کشور بوده و خروجی آن، مطالبه گری در آن موضوع باشد.

سخنران این نشست تصریح کرد: ما انقلاب های بسیاری در کشور در موضوعات گوناگون انجام دادیم؛ اما متأسفانه انقلاب اقتصادی در کشور شکل نگرفته و ریل های فاسد اقتصادی در کشور وجود دارد که باید ریشه کن شود.

این استاد حوزه بیان داشت: یکی از مشکلات اصلی امروز کشور، مسئله توزیع است؛ نه تولید؛ امروز سوء استفاده‌گران داخلی، ارز 4200 تومانی گرفته و واردات کالا انجام داده؛ اما از گمرگ کشور، همان کالا را با دلار 25 هزارتومانی صادر می کنند و این کالاها به دست مردم نمی رسد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی اظهار داشت: امروز کالا به کشور وارد می شود؛ اما در گمرک ها دپو شده و توزیع درستی انجام نمی گیرد؛ نیروهای حزب اللهی کشور باید جریان توزیع کشور را به دست بگیرند تا مشکلات کشور حل شود.

وی ابراز داشت: حمایت از کالای ایرانی در زندگی مردم و تولیدکنندگان بسیار اثرگذار خواهد بود؛ اما انگیزه ها و اراده جدی به این مسئله در کشور وجود ندارد و باید مطالبه جدی صورت بگیرد.

مسئول مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه به موضوع سوء مدیریت ها در مشکلات اقتصادی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در اینکه دشمن برای ما مشکلات جدی ایجاد کرده است، حرفی نیست؛ اما باید بدانیم که راه حل مشکلات فعلی اقتصادی کشور، درون زایی و اتکا به توان داخلی است؛ شاید برخی مدیران ما ناتوان نباشند؛ اما رویکرد و نگاه آنان غلط است و وقتی بر اساس نگاه نادرست تصمیم گیری می کنند، مدیریت درست هم نمی توانند برای حل مشکلات داشته باشند.

سخنران این نشست به موضوع خنثی سازی تحریم ها در کشور اشاره و تصریح کرد: این تفکر که جنگ اقتصادی علیه کشور تمام شدنی است، تفکر نادرستی است؛ پس باید برای مقابله با این جنگ، برنامه ریزی کرد که یکی از آنها خنثی سازی تحریم هاست؛ ما با تکیه بر توان داخلی می توانیم تحریم ها را خنثی کرده و مشکلات را کم نماییم.

این استاد حوزه بیان داشت: اگر ده ها بار دیگر هم مذاکره کنیم و برجام 10 را هم بنویسیم که یقینا به آنجا نخواهد رسید، جنگ اقتصادی تمام شدنی نخواهد بود و دشمن کنار نخواهد کشید؛ ما باید بر توان داخلی کشور تکیه کنیم.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">