مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

شورای عالی و جهت‌دهی به علوم

يكشنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۳۱ ب.ظ

 حوزه علمیه یا مرکز فقه و اصول؟! 

استاد محمد؛ استاد سطوح عالی (نام محفوظ)

ریل‌گذاری و هدایت کلان حوزه‌های علمیه در دستان توانمند شورای عالی حوزه‌های علمیه است. لذا وسعت و سرعت حرکت حوزه‌های علمیه در گروی نوع نگاه این شوراست. اگر شورای عالی جهانی و تمدنی بیندیشد، حوزه‌ای در تراز جهانی، ترسیم و تدبیر می‌کند ولو تحققش چند دهه زمان لازم داشته باشد؛ اگر نگاهِ ملی و کشوری داشته باشد، حوزه‌ای متناسب با آن می‌سازد و اگر نگاه به حوزه علمیه صرفا در حد مؤسسه‌ای صرفا فقهی اصولی -آن‌هم محدود- باشد طبعا خروجی حوزه علمیه بسیار جزئی خواهد بود.

شورای هشتم، وظایف سنگینی بر دوش دارد؛ هم باید علوم حوزوی را اعتلا بخشد و تقویت کند و هم از رهگذر تقویت این علوم، مسیر حوزه علمیه را در راستای تحقق گام‌های لازم برای تمدن‌سازی هموار کند. امروز حوزه علمیه به برنامه جامع فقه و اصول، فلسفه، حدیث، تفسیر و هرآنچیزی که از طلبه‌ی حوزه علمیه، یک عنصر توانمند اجتماعی بسازد نیاز دارد.

حوزه علمیه حتی در جهت‌دهی علوم غیر دینی و دانشگاهی هم باید مؤثر و دخیل باشد؛ چراکه غرب، علوم را در جهت‌های منفی و آرمان‌های فاسد خود بکار می‌گیرند؛ اما این دین است که باید تعیین کند هر علمی طبق چه موازینی باید جهت‌دهی و حرکت داشته باشد تا در خدمت خدا و مردم باشد. حوزه امروز وظایف برزمین‌مانده‌ی بسیاری در ساحت‌های مختلف اجتماعی دارد.

کلید تشکیل شورای هشتم با نگاه‌های کلان و تمدنی، در دستان جامعه محترم مدرسین است. خواسته‌ی اساتید حوزه علمیه و طلاب این است که اعضای شورای عالی، توانمندی‌های لازم را برای تحقق برنامه‌های حیاتی حوزه علمیه را دارا باشند؛ تا حوزه علمیه همچنان در متن جامعه، پرشور، فعال و زنده بماند.

〰️〰️〰️〰️〰️

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">