مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

دو لبه یک قیچی خطرناک

جمعه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۹، ۰۲:۱۵ ب.ظ

 الگوی چاپ نشریات دینی با پول وجوهات

 به مناسبت سالروز درگذشت سید ابوالحسن اصفهانی (ره)
 امام خامنه‌ای

 «در همان دوران رضاخانی، آن حرکت خصمانه‌ای که با روحانیت شد، موجب شد مرجع تقلیدی مثل مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) اجازه صرف وجوهات را در تولید نشریه‌های دینی و مجلات دینی بدهد؛ که این یک چیز بی سابقه‌ای بود، در آن روز هم چیز عجیبی بود.
بنابراین نشریه‌ی دینی با پول وجوهات و با سهم امام به راه افتاد؛
مجامع دینی با اتکای به سهم امام به وجود آمد.

 

یعنی شخصیتی مثل سید اصفهانی (رضوان اللَّه تعالی علیه) برخلاف آنچه که برخی تصور می‌کردند و می‌کنند، به فکر #مسائل_فرهنگی_کشور ما و دنیای شیعه و کشور شیعه است و صرف سهم امام را در یک چنین کاری مجاز می‌شمرد؛ اینها فرصتهاست. 
دشمنی‌ها یک چنین فرصتهای بزرگی را به وجود می‌آورند.

 با بی‌طرف ماندن روحانیت در مسائل چالشىِ اساسی، موجب نمی‌شود که دشمن روحانیت و دشمن دین هم بی‌طرف و ساکت بماند؛ 
«و من نام لم‌ینم عنه».


اگر روحانیت شیعه در مقابل حوادث خصمانه‌ای که برای او پیش می‌آید، احساس مسئولیت نکند، وارد میدان نشود، ظرفیت خود را بروز ندهد، کار بزرگی را که بر عهده‌ی اوست، انجام ندهد، این موجب نمی‌شود که دشمن، دشمنی خود را متوقف کند؛
بعکس، هر وقت آنها در ما احساس ضعف کردند، جلو آمدند؛ هر وقت احساس انفعال کردند، به فعالیت خودشان افزودند و پیش آمدند.

 غربی‌ها ظرفیت عظیم فکر شیعه برای مواجهه‌ی با ظلم جهانی و استکبار جهانی را از مدتها پیش فهمیده‌اند؛
از قضایای عراق، از قضایای تنباکو؛ لذا آنها ساکت‌بشو نیستند؛ آنها به تجاوز خود، به پیشروی خود ادامه می‌دهند. سکوت و بی‌طرفی علما و روحانیون و حوزه‌های علمیه به هیچ وجه نمی‌تواند دشمنی دشمن را متوقف کند. بنابراین حرکت حوزه‌های علمیه، بی‌طرف نماندن حوزه‌های علمیه در قبال حوادث جهانی، در قبال مسائل چالشىِ ملی و بین‌المللی یک ضرورتی است که نمی‌شود از آن غافل شد.

 بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌
29  مهر ۱۳۸۹

 مناهج:

 امروز دو دسته به نام روحانیت، ضربه‌های اساسی به اعتبار روحانیت می‌زنند و مانند دو لبه یک قیچی عمل می‌کنند:

 یک عده افرادی که خیال می‌کنند با سیاه‌نمایی و برجسته‌کردن ضعف‌های انقلاب و نظام و حوزه، با حرکت‌های «آمدنیوز گونه» دارند به نظام و انقلاب و روحانیت خدمت می‌کنند!!


غافل از اینکه اگر واقعا دلسوزی برای انقلاب دارند، که غالباً هم دارند، باید خودشان وارد میدان شوند برای برطرف کردن مشکلات موجود در حوزه علمیه و نظام اسلامی و به تعبیر رهبری «ارائه راهکار قابل قبول و سازنده».
واقعیت این است که «با نق زدن و غر زدن و سیاه نمایی و ژست آرمان‌خواهی گرفتن که کاری از پیش نمی‌رود».

 دسته دوم، متحجرینی هستند که فکر می‌کنند با تشکل‌هایی مثل نشست اساتید و با نام استقلال حوزه علمیه و اینکه «هیچ اعتنایی به مشکلات حکومت شیعی و مشکلات فرهنگی مملکت امام زمان (عج) نداشته باشیم و به فکر دست و پا کردن مرجعیت و وجهه ظاهری برای خود باشیم» به نتیجه می‌رسند؛ 
غافل از اینکه این بی‌تفاوتی دقیقا همان چیزی است که خواست استکبار است و استکبار چنین مراجع و چنین علمایی را می‌پسندد و اگر این نظام و انقلاب گزندی ببیند، اول از همه سرِ همین‌ها را بر نیزه می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">