مناهج

نظرسنجی سنن حوزوی

مناهج
نگرش ها و دغدغه های حوزه و روحانیت

طبقه بندی موضوعی

تاسیس کارخانه کاچیران توسط یک روحانی

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۳۵ ق.ظ

نمونه داستان برای رونق تولید و اشتغال‌زایی 4

تاریخچه کاچیران از زبان مدیرعامل فعلی

آن روزها که تازه انقلاب به پیروزی رسیده بود و کشور هنوز از نظر اقتصادی و تولید دست پا بسته بود. برای بسیاری هنوز پیش‌بینی آینده کشور ساده نبود. برای همین برخی از سرمایه‌گذاران سعی می‌کردند دارایی‌های خود را از کشور خارج کنند. کسی به فکر سرمایه‌گذاری در آن اوضاع و احوال نبود و اگر افرادی چنین اقدامی‌ می‌کردند، مورد سرزنش دوستان خود قرار می‌گرفتند. چون تصویر روشنی از آینده اقتصاد ایران وجود نداشت.

همان روزها بود که پدربزرگم، سید صادق سبزواری با برخی از دوستان خود تصمیم گرفت صنعت چرخ خیاطی را در ایران بنیان‌گذاری کند، در حالی ‌که بسیاری از سرمایه‌داران و کارآفرینان ایرانی با توجه به جو ایجاد شده در ابتدای انقلاب، در حال خروج از کشور بودند و هرگز به این نمی‌اندیشیدند که در فضای جدید ایجادشده، سرمایه خود را برای توسعه فعالیت‌هایشان به‌ کار گیرند. سیدصادق، در سال ۱۳۵۸، سنگ بنای شرکت کارخانجات چرخ خیاطی ایران را گذاشت و کاچیران با سرمایه‌گذاری او و دوستانش متولد شد.

در شرایط آن روزها کشور نیاز داشت وارد دنیای مدرن دوخت و دوز شود و خانواده‌ها با استفاده از چرخ خیاطی، امور جاری زندگی خود را بگذرانند و حتی با استفاده از آن شغلی برای خود دست‌وپا کنند. پدربزرگم خوب می‌دانست که سرمایه‌گذاری در این صنعت جواب خواهد داد و با همین تفکر توانست ایران را به باشگاه تولیدکنندگان چرخ خیاطی دنیا پیوند دهد. امروز نزدیک به چهل سال از آن روزها می‌گذرد و با توجه به تحولاتی که در صنعت دوخت و دوز کشور به وجود آمده است، کاچیران توانست همپای بزرگان دنیا به تولید محصولات خود بپردازد و به بازارهایی ورود پیدا کند که در آن رقابت میان کارخانه‌های تولیدکننده در اوج قرار دارد و مصرف‌کنندگان کیفیتی را طلب می‌کنند که کمتر تولید‌کننده‌ای در دنیا می‌تواند به آن پاسخ گوید. من، سید محمد میر‌سجادی، نوه حاج صادق هستم و امروز به جای پدر‌بزرگ نشسته‌ام و این کارخانه را هدایت می‌کنم.

هنوز هم باور دارم که پدربزرگم به خاطر عرقی که به کشور و توسعه آن داشت، توانست مجموعه‌ای را بنیان‌گذاری کند که اگر او این کار را نمی‌کرد، شاید هیچ سرمایه‌گذار دیگری به سراغ آن نمی‌رفت. به عنوان نسل سوم مدیریت این کارخانه همواره سعی داشته‌ام راز و رمز شکل‌گیری کاچیران را بنویسم و برای مردم و فعالان اقتصادی و همچنین کاوشگران اقتصاد ایران شرح دهم تا بدانند چگونه این سرمایه‌گذاری به ثمر نشست و توانست در اوضاع اقتصادی متلاطم بعد از انقلاب خود را سرپا نگه دارد و به تولید انواع چرخ خیاطی در ایران بپردازد.

معرفی کاچیران

کارخانجات چرخ خیاطی ایران– کاچیران در سال ۱۳۵۹ با هدف تولید چرخ خیاطی و گلدوزی برقی خانگی و صادرات آن به سراسر جهان از سوی بخش خصوصی تاسیس شد، این کارخانه در شهر صنعتی البرز- قزوین احداث گردید.

تا زمان تاسیس این کارخانه، کشورمان فاقد تکنولوژی تولید چرخ خیاطی بود و نیازهای داخلی از طریق واردات این محصول تامین می شد. بهمین دلیل و به منظور دریافت تکنولوژی این محصول قراردادی با کمپانی معروف فاف آلمان که از قدمت و اعتبار بالایی برخوردار بود منعقد گردید. احداث ساختمانها و سالنها به تدریج آغاز و تا قبل از سال ۱۳۷۰ آماده نصب ماشین آلات و تجهیزات گردید. همزمان، ماشین آلات تولیدی نیز به سازندگان آلمانی سفارش داده شد. سرانجام در سال ۱۳۷۰ این کارخانه با حضور وزیر صنایع سنگین وقت و با بهره برداری از خط مونتاژ و ساخت ۲ مدل چرخ خیاطی افتتاح گردید. نصب ماشین آلات تولیدی نیز تا سال ۱۳۷۴ به اتمام رسید و تولید داخلی این محصول نیز از همین زمان آغاز شد. پروژه خودکفایی در کمتر از ۲ سال به ثمر نشست و محصول داخلی ساخت متخصصین کشورمان به بازار عرضه گردید. به منظور تنوع بخشیدن به محصولات، تکنولوژی ژانومه ژاپن نیز در سال ۱۳۷۷ دریافت و تولید این محصول نیز در دو مدل با نام یاسمین آغاز شد.

بعد ها شرکت کاچیران با اشراف و تسلط به تکنولوژی تخصصی خود و اجرای طرح خودکفایی با حدود ۸۵ درصد ساخت داخل به تولید این محصول پرداخته و تا کنون ادامه داده است.

محصولات:

در حال حاضر ۲۱ مدل چرخ خیاطی نیو لایف، یاسمین و ژانینا با کیفیت، با کارایی بسیار خوب و با قیمت های متفاوت در داخل کشور تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.یک مدل چرخ رایانه ای هم در دست طراحی و ساخت داخل است که به زودی به مرحله تولید خواهد رسید. با برنامه ریزی هایی که انجام شده تا دو سال آینده تعداد مدل های چرخ های تولیدی این کارخانه به ۲۵ مدل خواهد رسید. استقبال مصرف کنندگان طی سال های اخیر موجب شده تا محصولات این شرکت بیش از۹۰ درصد بازارمصرف داخلی را به خود اختصاص دهد. با توجه به خدمات پس از فروش گسترده، ضمانت نامه های دوساله و آموزش رایگان همچنین تامین قطعات یدکی فراوان محصولات این شرکت موردتوجه خریداران قرارگرفته است. ظرفیت تولید این کارخانه که تنها کارخانه در خاورمیانه و مجهز به مدرن ترین ماشین آلات و آخرین تکنولوژی است سالانه یکصد هزار دستگاه چرخ خیاطی در یک نوبت و شیفت است که تا سیصد هزار دستگاه در سال قابل افزایش می باشد. قابل توجه است که هم اکنون حدود ۸۰ کارخانه برای ساخت تعدادی از قطعات چرخ با این شرکت همکاری دارند و هنوز هم برای تولیدکنندگان دیگری که بتوانند در حد استاندارد به ساخت قطعات بپردازند جایگاههای مناسبی وجود دارد.

گواهینامه ها:

در مورد حفظ کیفیت، مدیریت شرکت از بدو تولید سعی در پیشرفت، کنترل و ارتقاء کیفیت محصولات خود داشته و خوشبختانه در این زمینه کاملاً تسهیل کننده و موفق بوده است. دریافت استاندارد ملی، استاندارد هابین المللی ISO 9001-200 و ISO 14001 و گواهینامه صادرات به اروپا(CE) و استاندارد عریستانSASO از توفیقات شرکت در این زمینه بوده است.

صادرات:

یکی از مهم ترین اهداف بنیان گذاران این کارخانه از ابتدا بین المللی کردن این شرکت و صدور محصولات آن یعنی صادرات به سایر کشورها بود. به همین دلیل از سال ۱۳۷۶ با ایجاد واحد صادرات، بازاریابی و تحقیق بازار در تمام قاره های جهان آغاز شد، خوشبختانه بدلیل کیفیت بالای محصولات استقبال چشمگیری از سوی بازرگانان خارجی از محصولات این شرکت به عمل آمد و طی مدت کوتاهی محصولات آن به بیش از ۳۵ کشور جهان صادر شد و تا هم اکنون نیز این استقبال پا برجا باقیمانده و همه ساله کشورهای جدیدی به حوزه های صادراتی آن اضافه می شود. احداث خط مونتاژ محصولات کاچیران در آلمان و با مشارکت یک شرکت آلمانی، با نام تجاری گریتزنر ( GRITZNER) ، زمینه بسیار مساعدی را جهت صادرات به کلیه کشورهای جهان فراهم کرده است که  میتوان گفت یکی از مهمترین حوزه های صادراتی آن کشور روسیه و چند کشور بزرگ دیگر است.

محصولات کاچیران در ۲۸ کشور جهان

هم‌اکنون اگرچه نزدیک به یک سال  از ترور سید محمد جعفر سبزواری مدیر عامل شرکت کاچیران از سوی تروریست‌ها در کشور عراق می‌گذرد ولی این شرکت توانسته با پشتکار و با تلاش شبانه روزی بازارهای صادراتی بزرگی را  از جمله ۲۸ کشور اروپایی و آسیایی نصیب خود کند که در زیر به آنها اشاره میشود.

در حال حاضر محصولات این شرکت به ۲۸ کشور اروپایی و آسیایی نظیر انگلستان، ایتالیا، فنلاند ،عربستان سعودی، کویت، امارات متحده کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود. با کشورهای کلمبیا، کوبا و سوریه مذاکراتی در جریان است و به گفته مسئولان این شرکت در کشورهای عراق، لیبی، مراکش، کانادا، سودان، استرالیا و قرقیزستان نیز بازاریابی شروع شده است علاوه بر اینها شرکت برای صدور چرخ به اقصی نقاط جهان برنامه‌های وسیعی تدارک دیده است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۸/۰۲/۱۱
  • ۱۸۲۳ نمایش
  • علی مهدوی

رونق تولید

سید صادق سبزواری

کاچیران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">